La Cort (de Tricás)


La Cort, que antes s'heba conociu como La Cort de Tricás y que en castellano s'escribe oficialmente «Lacort» (en chunto articlo y sustantivo), ye uno d'os tres lugars de a Ribera de Fiscal y Chanovas que son despoblaus y se vei dende a carretera N-260 a poco de pasar «a Cerrada» de camín ta Fiscal.

Como os atros dos lugars vecins, que son La Velilla y Chanovas, La Cort lo espropión porque yera afectau por o siempre procheto «Salto de Jánovas», o pantano que nunca se fizo, y teneba que haber quedau por debaixo d'a lamina d'augua. Como sabemos, o procheto de pantano se desestimó en 2001 y dio lugar a un proceso de reversión que fa ya más de diez anyos que dura.

A foto con que emprincipio este articlo forma parte d'una serie sobre a Ribera d'Ara que fice pa Wikipedia en l'anyo 2006 (con a camara compacta de calidat... talcual y marca cebollera que tenebe por ixas envueltas).

Situación

Ilesia de Sant Nicolás

O lugar de La Cort ye n'o costau dreto d'a carretera N-260, en a ribera d'o río Ara, rodiau por l'este por o barranco de Tricás, que baixa dende a partida an que o lugar con ixe nombre (tamién despoblau)  y describe una torcida pa rodiar a éste de La Cort.

Ye a 2,5 kilometros de La Velilla, una vez que s'ha pasau o pontón sobre a boca o barranco As Guargas (que ye o curso d'augua principal d'a Valle d'a Solana) conforme se llega dende Boltanya, y a 3,5 kilometros de Chabierre de Santa Olaria (u Chabierre d'Ara), que ye o primer lugar con población d'esta valle y que trobamos en direción Fiscal.

O nuclio de lugar se vei dende a carretera, por o que no tiene perdida. Unas construcions a'l canto mismo d'a cuneta nos l'anuncian. Astí i podremos dixar l'auto y caminar uns metros enta os primers edificios.

Historia:


La Cort fue en os zaguers anyos un nuclio con bella cosa d'importancia comercial y de servicios pa os lugars d'A Solana, que teneban en él un puesto amanau t'ande baixar a fer as compras y pa conseguir produtos que más t'alto no se feba (u no tanto como se'n gastaba), como l'aceite u o vino. D'él ya deciba Pascual Madoz que teneba «una tienda de géneros coloniales y del país» en a medianía d'o siglo XIX.

Tamién se conoce La Cort por o batán. Ixe yera o molino batanero que i habeba en a ribera de l'Ara, que serviba pa compactar as telas y panyos que antes se filaba en as casas, y que ye l'unico eixemplo que s'ha conservau d'este tipo de maquinas y o zaguero que plegó, en l'anyo 1974. La maquinaria ye tresladada ta Fiscal y se gosa poder vesitar. Un molín de farina n'o río yera l'atro edificio industrial que contaba o lugar en aquels anyos d'o XIX.


En 1559, Don Pedro Vitales, futuro canonigo y abat de Montaragón, vesitó a localidat entre o suyo viache de censor por as parroquias d'a diocesi de Uesca. En os documentos, La Cort amanece baixo nombre de "La Corte", en o que puestar que sía una d'as primeras aparicions d'a forma con -e d'este toponimo. Podría estar una forma de castellanización fonetica (a lengua de referencia culta en tiempos de Vitales yera ya o castellano) u, por contra, una forma antigua pero propia, que no nos ha llegau. En nombre de lo bispe diz que fa fer: cubillar y reparar a ilesia "de forma que se pueda dezir missa dentro de un anyo, so pena de L ducados". Podemos entrefilar-nos que l'estau que teneba o templo aquél no yera ni pon de bueno.

Tamién en o viache d'o matematico y cartografó portugués Joao Batista Labanha nos trobamos con La Corte entre a descrición d'a valle d'Ara que fa, en aquel diciembre de 1610.

En o caso d'a -e final en La Corte, a l'igual que l'anterior de Don Vitales, m'inclino por pensar que ye un problema de castellanización, voluntaria u no, talment incluso por bel informante local que se querese avantar de culto. Se me fa estranyo que en estando La Cort en aragonés medieval y en habendo llegau como La Cort ta'l siglo XX, entremedias se decise de verdat La Corte. Anque pa fer chusticia s'ha de decir que o tema d'a -e final en l'aragonés de Sobrarbe no ye de tot claro y i hai bel eixemplo de que siempre ha bailau un poco.


A mediaus de siglo XIX amanece ya como "Lacort" en o Diccionario geográfico-estadístico-histórico de Pascual Madoz. De o lugar esplica que «forma ayuntamiento con Tricas, en la margen izquierda del Ara y disfruta de clima templado y sano». Por Madoz sabemos que arredol d'aquels anyos 1845-1850 i habeba 11 casas en La Cort, que teneba «caminos vecinales y de herradura, y pasa próximo al pueblo el [camino] carrerero que conduce á Boltaña y los valles de Jaca y Broto».

En o campo, en La Cort se feba trigo, cebada, millo, bisaltos, judías, panizo, canyimo y lino, o que nos parla d'una buena disposición d'a tierra pa fer cultivos de regano, como corresponde a un lugar de ribera. De ganaus teneban sobretot uellamen y bella vaca, segunt Madoz.

A despoblación:


La Cort y os atros dos lugars d'a Ribera que fuen expropiaus pa construir a presa de Chanovas son casos especials entre os despoblaus. En a mayoría de casos, si charramos d'una despoblación 'natural' u 'no traumatica' (si ye que ixo puede estar), a chent lo que esplica ye que a vida yera mui dura, que se teneba que treballar firme pa meter un plato n'a mesa, que no se conoceba comodidaz, ni a luz ni l'augua corriente, y que se teneba que fer una feta pa llegar t'an que o medico u a escuela, lo que se complicaba a-saber-lo con a nieu.

Si contamos con ixo, se fa más duro figurar o que debión de pasar os habitants d'estes lugars que lo teneban tot: a carretera, o río, a botiga, o forno pan, o molino, a luz electrica... pa haber-se quedau. Un prochecto hidraulico que principió a debuixar-se pa 1911 pero que no que en primeras no contaba con malmeter garra lugar, pa os primers anyos 50 en cambio se fizo cada vez más claro que habría de cacegar-lo tot.
A historia d'o pantano de Chanovas qui la quiera conocer la trobará fácil. S'ha escrito arrienda. Nomás cal decir que fue a mayor historia de despropositos por parte de l'Administración que s'ha puesto vivir en Sobrarbe (y cal saber que n'ha habiu más d'una). Que os vecins fuen enganyatos pa que ellos mismo se tasasen a la baixa as tierras tot pensando que s'ahorraban impuestos (claro, dimpués les en expropión por quatro duros), que os que no firmón de primeras les fizon penar buena cosa d'anyos, que se dinamitoren casas entre que en atras encá i viviba gente, que les rebentón as cequias pa que no podesen cultivar, les labrón os sembratos, ecétera.

Una historia, vamos! d'ixo que hoi dirinos 'mobbing', pero en un tiempo que ixa parabla no s'heba inventau aúno.

As casas:

A ilesia ye n'o cabo dezaga de lugar.

As casas de La Cort s'agrupan arredol d'a plaza d'a ilesia y as dos carreras de lugar. En o cabo d'alto de lugar, an que ya remata o conchunto urbano, nos toparemos con una casa-torre peculiar que nos ha de fer recordar a de o vecino La Velilla.

La Cort teneba quince casas habitadas en a primer mitat d'o siglo XX. A más d'as dos que son más conocidas, que son casa Puyuelo, a que teneban a botiga y que podemos reconocer por a lucana redonda alto la frontera, y casa Morer, a d'o zaguer batanero. As atras trece son una más d'as informacions valiosismas que le podemos leyer a Cristian Laglera en o suyo libro Despoblados de Sobrarbe y Somontano, o tomo 3 d'a serie Despoblados de Huesca: casa Castillo, casa Praticante, casa Sierra, casa Tricas, casa La Pepa, casa Molinero, casa Marcial, casa Capablo, casa Bara, casa Bellosta, casa Rebilla, casa Macario y casa Ventorrillo.


A ilesia:


Cabecero y altar mayor en 2012.
A ilesia de La Cort ye un templo sencillo, que data d'o siglo XVII y ye consagrau a Sant Nicolás.  A nau ye unica, cubierta con vuelta de lunetos barroca feita en piedra y tosca que s'entrefila por entre l'enlucido, que ya en falta por buen trozo d'o techo. 

Tiene dos capilletas laterals a canto y canto d'o cabecero, y a capilla mayor lebantada con calcil. A sagristía ye a la dreta d'ella y le fa d'alazet a la torre.  Os paramentos esteriors de tot l'edificio son reutos y no i hai abside.

Como en atros templos d'a comarca quan s'ha quedau sin cudiau, a humedat ha gosau percolar por tot y como siempre en ixes casos as primeras victimas son o cheso y calso de l'enluciu interior, o que no nos permitirá de vier as pinturas si que parcialmente n'o cabecero y l'altar mayor.

Por desgracia, como o lugar ye tan cerqueta d'a carretera N-260 y l'acceso ye fácil, a ilesia no ha escapau a bel acto vandalico como ixe que podez vier en a foto d'alto. Tamién más d'una vez l'habrán feito marchar como tinya pa zarrar o ganau, o que se nota en o buen tovo' fiemo que i pisaremos por cuenta d'o suelo.

As fiestas:


Como un lugar no en ye de lugar si no tiene fiestas, s'ha de meter negro sobre blanco quan as feban. En o caso de La Cort a fiesta mayor yera pa Sant Miguel de mayo, l'ocho de mayo.

Sant Miguel ye un santo patrón a-saber qué relacionau con a ganadería y en especial con a transuancia. Nos alcontramos con fiestas patronals en honor suya cerca d'as principals cabanyeras d'antes. En iste caso, a que puya por A Solana y pasa por Valle' Vio y enta las estivas de Bolabe y a Sensa. 


Por si a beluno se tos ha quedau forniguilla:

 


Bibliografía:


  • CONTE OLIVEROS, Jesús. Viaje por Pueblos Oscenses. Tomo I - Año 1559. Librería General, 1980. ISBN 84-7078-098-0.
  • MADOZ, Pascual. Diccionario Geográfico-estadístico-histórico. Provincia de Huesca. (Ed facsímil de Pascual Miguel Ballestín). PRAMES, 1997. ISBN 84-87601-97-9.
  • LAGLERA, Cristian. Despoblados de Huesca Tomo 3: Sobrarbe - Somontano. Ed. Pirineo. ISBN 978-84-96972-47-6.
  • MENJÓN, Marisancho. Jánovas. Víctimas de un pantano de papel. Pirineum editorial, 2006. ISBN 84-935061-0-9.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Destacaus

La Cort (de Tricás)

La Cort , que antes s'heba conociu como La Cort de Tricás y que en castellano s'escribe oficialmente « Lacort » (en chunto arti...

Dentradas populars