O cavero y as caveras

(1) Cavero en fayena (Egipto).
Hoi torno a fer una entrada que, si va bueno y no guaire me cansa, sirá la primera d'una seción que iré fendo a poquet-a poquet y sin obligar-me; una que pienso que ye a-saber qué relacionada con a despoblación y que fa falta pa entender cosas como os nombres d'as casas (y bel apellido tamién) que nos vamos a trobar por os lugars de l'Alto Aragón. Tos parlo d'es oficios que ya no i son.

Uno d'estes, y puestar que d'os más duros, yera l'oficio de cavero. Ixo ye, l'hombre que produciba o carbón «vechetal» que en tantos puestos ye l'unico carbón que se conoceba antes d'a era industrial.

Ixe carbón yera o combustible d'a farga, y sin él no habría puesto funcionar as ferrerías con as que se feban as alguazas, os trucadors, as rellas d'aladro, ixaus, ixuelas, rasclos, picos, esquillas... y tanta cosa que ha feito que funcionás este mundo dende o neolitico que talmente no estarinos aquí sin o treballo d'estos profesionals.

O cavero teneba un treballo estranyo. No pariz que n'habese guaires, nunca. As fayenas que implica, fisicas a mayoría d'ellas, pariz que lo feban poco agradeciu por o que muitos yeran hombres lo más a sobén d'estración social baixa os que se dedicaban. Tamién o precio que se pagaba por o carbón, en particular dende que se principió a meter en circulación a hulla (mineral), más abundante y fácil d'obtener con a menería y os transportes, lo fizon un oficio que poco reuto se'n podeba sacar, y a la fin a mayoría d'os que debeba quedar pa o sieglo XX acabarían por plegar.

Somos por tanto adebant d'un treballo estinto en Aragón, de seguro. Lo más que en be de quedar ye bel uno que de cabo a quan encara se prepare cantidaz chiquetas de carbón, más en fornigueros que verdaderas caveras. Gracias a ixes y a'l treballo d'os etnografos podemos conocer qualques vericuetas d'aquellas fayenas centenarias.

Cómo feban:

(2) Gran cavera antes de tapar (Alemania).

Os caveros viviban en o mont entre tot lo proceso de parar y cremar a cavera, un proceso que podeba durar más de dos meses con as caveras más grans. Se feban cabanas sencillas con tellaus de ramizo u cosa semejante, apariciu a como viviban por ixas envueltas as companyías de picadors de la madera (bel día tos contaré tamién). Cocinaban con un fogar en tierra, adentro u afuera d'a cabana, con alimentos que por regular les puyaba la muller dende o lugar (o recau).

A fayena comenzaba con a «picada». Picar ye muitas cosas, pero en a madera, en Sobrarbe, se l'ha dito siempre a «fer lenya». Isto quiere dicir que aquels hombres yeran como picadors: ellos mismos picaban y tiraban os árbols fuera d'a selva, os feban trozos y carriaban a lenya t'an que s'ise a fer a «cavera», que normalmente yera una pleta u un calvero en a selva, siempre plano, que enantes s'heba esbrozau y limpiau bien.

A cavera ye un aparello complexo que precisa atención constante. Consiste en un montón de lenya de carrasca que s'amontinaba cutio-cutio por as midas de cada lenyo, fendo filadas como os ladrillos d'una paret, formando en primeras un «forno» n'o centro que habría de ser una cavidat por an se pretaría fuego luego.

En o centro d'o forno se meteba de pie un palo largo que yera la «guía», tan largo como alta se quereba fer a cavera, y que serviba pa mantener a simetría en apilando a madera, como fendo de niedil en una nieda. Arredol s'iba posando os lenyos en filadas, tapando os foratos con a cheta, cornizos y tarrancos de lenya más menuda lo millor que se podese.

Alavez, quan s'heba completau toda la pila, se tapaba con palla u con faixos de ramas de a propia carrasca pa atipir-la más encara, y alavez s'enronaba con tierra alto pa rematar, apretando-la bien con as mans unatra vez pa que no pasás gota d'aire t'adentro.

Entre que se puyaba s'heba d'emplegar una escalera de palo refirmada sobre a cavera pa poder llegar ta la parte de más alto.

S'ha de pensar que si la combustión no yera regular y controlada podeba tener efectos desastrosos en a cavera, como fer-la rebentar u dixar tizons masa enteros que no serviban. Por ixo se dice que o gran enemigo d'a cavera ye l'aire (más que a plevia). As rafagas fuertes podeban chuflar más aire d'a cuenta por as fumeras y descontrolar o fuego, causando que se cremase desigual y que s'afundiase una parte. Por ixo en bel puesto se debantaba un parapeto con uns quantos brazaus de ramas sobrantes, que en dicen a «bardiza», por o lau por aon bufaba más l'aire.

Alavez, quan ya ye feita toda la cavera, con a escalera se puya por o costau dica aon ye la guía, que si tot va buen se puede sacar sin guaires esfuerzos tirando d'ella t'alto. Esto fa que n'o puesto an que yera quede una «chaminera» que llega t'an que ye o forno. Ya ye presta la cavera pa pretar-le fuego.

A crema u «cocer» a cavera

(3) Cavero vasco controlando as fumeras.

L'encendiu d'a cavera ye una fayena delicada. Se pilla una zarpada de hierba seca u palla a modo d'encensallo, se le fa fuego, y alavez con buena cuenta se mete por a chaminera y se va empentando con un palo mirando que llegue ta fondo u que as purnas i caigan, t'an que ye o forno. Si va buen, se pretará fuego lo forno y dende astí a poco-a poco s'irá cremando a cavera; si no, s'habrá de repetir hasta que quiera. Esto diz que lo teneba que fer o cavero más esperto, pos feba falta tener buena mano.

Tanto de día como de noches s'ha de cosirar a cavera. Se l'ha d'ubrir foraz que en dicen «fumeras» pa que respire y pa que saque os gases; si no podría esplotar-se. S'emplegaba un palo pa esforiquiar en a superficie d'a cavera. Tamién se l'ha de «dar de comer»; ixo ye meter-le más lenya a mesura que se va sulsindo, lo qual se vei dende fuera porque «baixa», ixo ye que pierde altura.

Aquí ye aon cobra importancia la napa de tierra que se l'haiga meso, porque si ye masiau fina s'ubrirá con os cambios de volumen y si s'ubre, dentra l'aire y puede fer flama. A flama ye fatal, porque no se puede apagar con augua y si se dixa que consuma la lenya la sulse y alavez queda sin valor. S'ha de parar cuenta y si prende cal afogar-la con tierra.

Pa «dar de comer» a la cavera, o cavero se puyaba por o costau y ubriba un poco la chaminera. Contino le meteba más lenya y tornaba a tapar-la.

Entre que a cavera se coceba, precisaba que se le dase atención constante, clotiando-la a cada poco pa vier si demandaba más lenya u no. En ixa parte d'o proceso, os caveros viviban a'l canto mismo d'o suyo sustento y no lo podeban dixar. Una cavera d'unas vente toneladas podeba tardar más d'un mes en fer-se.

Pa rematar, a color d'o fumo s'iba fendo más azul conforme a crema d'a lenya progresaba. Quan ya no en saliba si que azul, quereba dicir que a cavera heba rematau y ya se podeba apagar.

Desenronar

(4) Desenronando a cavera (Turquía).

O carbón se desenronaba con palas quan a cavera se sulsiba de tot. Se sabeba por uns foratos que se feba n'a parte d'abaixo, porque si a crema heba estau buena y alto u baixo heba seguiu una progresión conforme, comenzaba a salir un fumo azuloso por ixes foratos y yera que o fuego heba llegau t'abaixo.

Alavez s'amortaba la cavera tapando todas las fumeras y tamién ixos foratos con arena u tierra, y se dixaba que s'enfriase. En haber-se quedau sin osigeno, o fuego no podeba cremar más y s'apagaba, manimenos a calor acumulada debaixo de l'aislamiento de tierra yera arrienda y encara tardaría buens ratos en enfriar.

Una vez que s'heba rematau d'enfriar, se destapaba con palas, sacando a tierra, y con un rasclo se separaba o carbón (de grano más gordo) contra l'arena/tierra que heba tapau a cavera. O proceso de desfer a cavera tamién se prolargaba horas y horas si yera una graniza. Se teneba que fer a poco-a poco por si quedaba fuego en o calivo que no tornás a fer flama que podeba prender o carbón.

O carbón se trigaba por mida. O más chicorrón ye o «picón» que s'emplegaba pa calentar-se en os braseros.

As fotos d'esta entrada


Como ye un tema que no en tiengo fotos propias, tos en he meso unas quantas sacadas de Wikimedia Commons. Aquí os creditos:

  1. مكامير الفحم 1. Autor: Anaskamal (Wikimedia Commons). Licencia: CC-BY-SA 4.0.
  2. Charcoal Pile 05. Autor: Desconocido. Licencia: CC-0 (Dominio Publico).
  3. Txondorra 0001. Procedencia: Euskal Herria Enciclopedia emblemática: Historia de las Ferrerías. Licencia: CC-BY 4.0.
  4. Charcoal makers, Karataş - Adana 05. Autor: Zeynel Cebeci. Licencia: CC-BY-SA 4.0.

Pa qui quiera saber-ne más:


Esta vez como novedat tos dixo us videos de YouTube. En he mirau d'Eugenio Monesma pa vier si teneba bella cosa sobre os caveros de l'Alto Aragón pero no n'he puesto trobar si que uno de Cerveruela (Zaragoza). A cosa ye curiosa, pariz que allí dicen «calera» a la cavera nuestra de Sobrarbe y Somontano, y «humera» a la fumera. No ye leixos.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Destacaus

La Cort (de Tricás)

La Cort , que antes s'heba conociu como La Cort de Tricás y que en castellano s'escribe oficialmente « Lacort » (en chunto arti...

Dentradas populars