Basarán

Basarán
Basarán ye un lugar de Sobrepuerto que pertenece a o termino municipal de Broto, en o confín d'a comarca de Sobrarbe con l'Alto Galligo. Se vendió a o Patrimonio Forestal del Estado en os anyos 1950 y ye despoblau dende poco dimpués.

En l'actualidat ofrece un aspecto desolau porque n'os anyos 1980 fue scenario d'unas maniobras d'artillería de l'Ejército de Tierra,(1) y no i queda ni una casa con tellau.

Enantes, en os anyos 1970, ya heba llegau ta lugare una pista que puya dende Oliván, lo que fue vía d'entrada pa antiquarios y expoliadors diversos que se dedicón a espatacar as puertas y ventanas y a robar os trastes que os zaguers habitants i heban deixau.

Basarán tamién se conoce por estar o puesto d'aon se sacó «piedra a piedra» la ilesia que se puede admirar hue n'o complejo d'esquí de O Formigal. U ixo en dicen, porque la historia no ye bien-bien asina.

Si bien muitos despoblaus tienen una historia trista, Basarán ye por tot uno d'os lugars con final más triste que conozco. Por fortuna, cuenta como tot Sobrepuerto con divulgadors d'excepción de la suya historia, como son os primos Chusé María y Enrique Satué, a os qui nunca s'ha de dixar d'escuitar y de leyer si se quiere saber cómo yera ista tierra quan se viviba en ella.

Situación:


Basarán en a corona d'o cerro d'en medio, dende Escartín.
Basarán ye a mil trecientos sesenta y seis (1366) metros d'alto sobre a corona d'un cerro menor que ye parte d'un sarrato d'o sistema de la Oturía, que desepara las dos valles orientals de Sobrepuerto. Sobre ixe sarrato i hai una ermita que en dicen de Sant Blas, razón por a que se puede sentir que en digan o «sarrato de Sant Blas». La ermita de Sant Blas yera o puesto aon se congregaba la chent de Cillas, Cortillas y Basarán pa una romería o día d'o santo, que ye o tres de febrero.

Ye como totz os lugars en Sobrepuerto; alto, porque a valle se zarra por debaixo suyo con laderas feriosas dica o barranco' A Glera. O barranco' A Glera ye o mesmo curso d'augua que más t'alto se dice barranco d'Otal y más t'abaixo barranco Forcos. Sobrepuerto tiene una cheografía especial, pos as tierras más suaves son chusto en as alturas

A valle d'o barranco d'A Glera recibe o nombre de valle d'Otal, y más luego recibe por a dreita o barraco' La Pera en as palancas de Bergua; a valle d'o barranco' La Pera ye la valle de Cortillas.

A quincena de casas que componeban o lugar yeran a canto y canto d'una sola carrera que conduciba dende a «Cruz de Basarán» dica o camino de Bergua baixín-baixando por a costera. A placeta y a ilesia (ya no ye si que un maruenyo an que yera más d'antes) determinan aon comenzaba o «Barrio Bajo» y aon o «Barrio Alto».

Varias eras y buena cosa de bordas rodeyaban o lugar, que tamién tiene arredol una demba de campos y faixas aprofitando n'o posible a tierra cultivable que se teneba.
A sierra Manchoya en agüerro.

O lugar tiene dos fuents, una en cada cabo lugar; a d'abaixo (a fuent 'Pepita', con l'abrevadero) encara imana augua buena por o canyo. Se conoce que se limpia de cabo ta quan. D'aquí en sale a rigoleta que llevaba l'augua ta o lavadero que ye en o prau de lau, anque agora pasa traviés una bardiza que lo fa difícil de vier dende la fuent. A d'alto se conoceba como fuent de la Basa, que se pronuncia "dera Basa".

Se llega ta Basarán por tres camins posibles: Por a pista que puya ta'l puerto de Santa Orosia dende Yebra de Basa, por a pista dende Susín y Oliván, de 12 km, y por o sendero tradicional por o Paco de Bergua, que se tarda una hora si fa u no fa, y esnaviesa por tot de selva y de pocino y s'ha d'atravesar tres u quatro barrancos finos, con bel uno peculiar, como o barranco' l'Abet.

Casas: 

Casa Francho (2015)

Preguntando en Bergua un esforzau natural d'allí me'n dió os nombres d'ocho casas de Basarán, pero dimpués leyendo sobre o lugar m'he trobau con bella sinconisión por o que m'estimo más meter ixe listau en esto que se lleva agora tanto que ye «a quarentena».

Alavetz me cal remitir-me a las fuents escritas, y seguntes as trobamos en "Despoblados de Huesca Tomo 3: Sobrarbe y Somontano"  de Cristian Laglera, as casas de Basarán yeran quince: casa Agustín, casa Allué, casa Casaus, casa Cosme, casa Ezquerra, casa Francho, casa Lorent, casa Marco, casa Miguel Franco, casa Miguel Lóbez, casa Pepe, casa O Royo, casa Sampietro, casa Tapia y casa Valero. [Si tos fa goyo o tema d'os despoblaus y no tenetz o libro, fa tiempos que lo podritz tener].

A verdat ye que sacando as tres casas d'o Barrio Alto que salen en foto por tot, a mayoría de casas son de mal destinguir si, como ye o caso mío, no se'n conoceba una. A runa general y l'espaldarau de piedras y cantos caitos que l'Ejército aduyó a fer han feito que mirar d'identificar una u l'atra casa se torne talqual una labor d'arqueolochía.
Cantón de casa Sampietro y casa Tapia.

Por ixo, a bibliografía nos da un poquet d'empenta, y quasi tot lo que se'n puede sacar (a lo menos yo) le'n sacaremos leyendo. 

Casa O Royo pariz que fue casa fuerte en o sieglo XVII, ye en a parte baixa d'o Barrio Bajo, podeba haber guardau l'acceso ta lugare por ixa parte antes que se construise atros edificios por debaixo. Por a parte d'a Cruz de Basarán, en o Barrio Alto, pariz que ixa función pudo fer-la casa Francho, que ye la primera y tamién tiene aspilleras en a frontera.(4)

De casa Allué, que fue d'as más grans que i heba en Basarán, tamién sabemos que existiba en os primers anyos d'o sieglo XVII. Casa Pepe ye la más reconocible por os tres arcos que tiene que formaban un soportal debaixo d'a frontera, que anque ye espastillada como a resta, lo menos en ha guardau ixa parte.

Tamién podemos descubrir en "Sobrepuerto, Los Ecos del silencio" de Chusé Mª Satué bella coseta sobre as zagueras familias que vivión en Basarán. Por eixemplo, que en casa Marco teneban traza con a fustiada y feban canyablas, chubos y totz os trastes pa os vecins, en casa Valero feban abarcas u que os de Lorent yeran piqueros muit reclamaus.

Ilesia:

 

A ilesia de Sant Úrbez y Sant Miguel de Basarán, en O Formigal (valle de Tena)

A ilesia de Basarán yera consagrada a Sant Úrbez y Sant Miguel. Ye un templo romanico interesantismo si se saca una peculiaridat: no ye en Basarán. Ye Bien d'Interés Cultural con codigo SIPCA 1-INM-HUE-002-204-033.

Yera un templo de tres naus con a central una miquina más larga. Os absides semicirculars corresponden con a nau central y a norte, pero a nau sud ye de testero plano. A cabecera ye a parte más conservada, pos a resta d'o templo se refizo quan lo tresladón, y mesmo se l'anyadió una torre que ye imitación de la de Sant Per de Larrede y no se gosa parecer con a original.

A cabecera d'a ilesia ye d'entre o que se respetó.

A ilesia fue tresladada en 1971 ta la suya situación actual en as pistas d'esquí d'O Formigal. Se cuenta que por mediación de Manuel Fraga que yera ministro de Turismo a par d'alavetz, pero a reconstrucción en o Formigal fue azarosa y s'improvisó l'anyadiu d'un campanal que ye una imitación de a ilesia de Sant Per de Larrede y no de l'orichinal.

D'alcuerdo con a pachina RomanicoAragonés.com, d'o dotor García Omedes, a ilesia entra en a definición de l'estilo romanico sarrablés por os suyos absides, dotaus d'un friso de baquetons debaixo d'un rafe de dos escalons (abside central), que en son uno en l'abside norte.

A ilesia debió d'estar, muit probablement, a ilesia d'o monesterio de Sant Úrbez de Basarán; celda d'o de Sant Per de Rava en Ayerbe y primordio arredol d'o que se fue fendo tot lo lugar.

O cristo de Basarán (S. XII),
MNAC, Barcelona.
Tenemos es primers datos d'este monestirio pa 1042 u 1050, tal como le'n podemos leyer a Chesús Vázquez Obrador (Nombres de lugar de Sobrepuerto, Ed. Comarca de l'Alto Galligo, 2002), an que ya amanece por cierto bel uno d'es nombres que nos proporciona tamién Cristian Laglera en o tomo tercero de Despoblados en Huesca:
In Besserano habet monasterium Sancti Urbici com sua hereditate. [1042 u 1050]
De la ilesia de Basarán tamién se'n guarda un cristo en machestat d'o sieglo XII, que perteneció a un colección particular pero s'admira hue n'o Museo Nacional d'Arte de Catalunya, en Barcelona.

Ye una talla de madera con restas de policromía. Ye sentau sobre un trono y sostiene una biblia n'a man izquierda entre que con a dreita imparte la bendición, tot talqual a l'uso romanico.

Fiestas:


A Fiesta Mayor la feban pa la Natividat de Nuestra Sinyora, l'ocho de setiembre. A fiesta chica yera o diez d'agosto, día de Sant Lorient.

O tres de febrero celebraban misa n'a ermita de Sant Blas, cerca d'o lugar y agora enronada n'o pinar. Esta romería la compartiban os de Basarán con os pobladors de Cillas y de Cortillas, que son a l'atro costau d'o sarrato. J.M. Satué cuenta que si feba temporal u i heba masiada nieu, por cuentas de puyar t'allí la misa la feba cada un d'os lugars en a suya ilesia.

Y como tot Sobrepuerto y Valle' Basa, pa Santa Orosia se puyaba ta'l puerto aon ye o santuario, en romería, o vinticinco de chunio cada lugar con o suyo pendón y s'asentaban y comeban en roldes arredol d'una mata de buxo.

Historia:

Como ya he dito, Basarán amanece por a primer vez en os documentos en o sieglo XI. O suyo nombre irá siempre ligau con o monesterio de Sant Úrbez en ixos primers anyos; aparenta lochico que se formás arredol d'o cenobio. En os primers anyos d'o milenio a Sobrepuerto le dicen "Val de Cuarnas".(5)

Dimpués, a mesura que adelanta la Edat Media, el trobaremos en o nombre de diferents caballers y sinyors que regular que dimanaba d'iste lugar. Asinas, me torno a remitir a Vázquez Obrador, aparece en diferents documentos con as siguients formas d'o nombre:
Et de illo de Beserane. [1100]
Et don Pasqual de Besseran [1173]
Petro Besaran [1365], Petro Besaran [1365]
Et sale por la marguin del canpo del casal de Jacme dArniés, et sale a la carrera de Veseran [1374].
Petri Beseran [1384]
Garcia Beseran [1387], [1393], [1400]
Garcia Besaran [1397]
Ya se gosa vier que antes d'o sieglo XIV o toponimo baila entre Beserán y Besarán, pero siempre con a E en a primer silaba. No trobo por garra cabo una referencia precisa d'an cambió ixo, pero ye claro que pa los principios d'o sieglo XIX o nombre yera ya Basarán como lo conoixemos agora.

Paretons espaldaus.

En o Diccionario Geográfico-Estadístico-Histórico de España y sus posesiones de Ultramar de Pascual Madoz, feito en os anyos de 1840, trobamos como siempre bell dato historico sobre o lugar por ixas envueltas. Madoz nos cuenta que en Basarán o clima yera sano anque frío, abocau a fer reúmas. Ixo tamién paiz que cuaca, pos l'altura ye grande y a nieu mesmo en o sieglo XX s'acumulaba cosa buena.

La ilesia dependeba de la d'Otal d'an veniba o cura, y o sacristán lo nombraba éste. Menciona tamién a ermita d'a Virgen que i hai en os campos altos, pasando d'a fuent de la Basa y ta la Cruz de Basarán.

Tamién mienta la pobreza d'este lugar y, más que garra cosa, un tópico que amanecerá una vez a par d'atra en todas as fuents y que, pos regular, que debió d'estar un factor determinant en a despoblación que luego pasaría: os camins.

[...] Los CAMINOS son malísimos; conducen á los pueblos limítrofes, á la ribera de Fiscal, puertos de Francia, valle de Basa y al campo de Jaca , de este último punto recibe el CORREO por la balija de Biescas sin dia fijo.
 Esta información tornará a salir de tuta quan charremos d'es anyos 1950, an que se despobló o lugar.

Pa charrar d'economía, Madoz informa que a tierra yera pobre pero prou buena pa sustentar as quince casas y la Casa d'a Villa y a cárcel que teneba o lugar ya por ixos anyos. En Basarán se produciba trigo, chudías, bisaltos, lentillas y hierba de pastura. Se feba ganaus de lana, de crabamen y bella cosa de vacumen, pero remarca o cheografo navarro que tot "en muy corto número". Tamién se cazaba bella perdiz y bella liepre.

O municipio:


Basarán.
Basarán fue municipio dende 1834 en que s'establión os consistorios como los entendemos hue. En 1842 teneba Casa consistorial (o que en l'Alto Aragón se tiene o costumbre de nombrar «Casa d'a Villa» u «Casa de Lugar»), l'achuntamiento. Pero entre ixe anyo y 1857 absorbe a Otal y a Escartín. Esto ye un fenomeno común en a Provincia de Uesca y por toda Espanya en ixe periodo, pos os achuntamientos s'heban plantificau pa cada lugar, pero bien luego comenzón a esperimentar a contumacia de sobrevivir y sustentar os servicios. Alavetz, a mayoría desapareción por medio de fusions.

Pa 1920, Basarán ya lo tenemos fusionau con Bergua en o municipio de Basarán-Bergua. Con esta forma sirá dica os anyos 1960 en que Otal, Escartín y Bergua rematarían por quedar-se sin chent, y os lugars d'o municipio pasarán incorporaus ta Broto.

Despoblación:


Basarán quedó despoblau en 1954 dimpués de que le'n vendesen as casas y as tierras a o Patrimonio Forestal del Estado. O proceso de compra s'alargó buens ratos por distintas causas, mayorment o numero de fincas que no yeran sisquiera rechistradas, y bell amo ni an viviba n'o lugar.

Ya en l'informe preliminar sobre a compra de Basarán, que data de 1950, podemos leyer:
 "Es el lugar peor comunicado del Pirineo. El acceso no puede hacerse desde ninguna carretera con menos de 4 horas a pie o a caballo, hay 4 horas a pie y 5 km por pista de automóvil hasta Sabiñánigo. A Biescas hay también 4 horas a pie, y 3,5 km a Fiscal en el río Ara."

En o libro de Carlos Tarazona "Pinos y Penas" (Bartolo Edizions, 2019) se reproduce bell trocet d'ixe informe, en o qual l'incheniero que lo redacta no s'adube de fer precisions sobre la calidat de vida que teneban os habitants por ixos anyos:

"Llevan una vida que no vacilamos en juzgar como impropia de españoles de 1950; desconocen el alumbrado eléctrico, carecen de asistencia facultativa, y para buscarla han de recorrer enormes distancias, lo cual provoca por ejemplo un extraordinario porcentaje de defunciones del hijo o de la madre en los alumbramientos..."

O Patrimonio Forestal del Estado remató l'adquisición de tot lo lugar en 1956 por un precio de 903.624 ptas. Curioso ye que a razón de repoblar con pinar no estase a primera que s'esgrimió pa fer a compra, sino lo gran menister que teneban os vecins de marchar a repoblar ta atros puestos, mesa en primer puesto, y nomás dezaga d'isto y sabendo que o mont yera no guaire (no en vano, enantes no i heba habiu ni gota de selva n'o municipio) se mete a replantación forestal.(1)

Casa Sampietro (2015)

Pa qui s'haiga quedau con forniguilla de saber-ne más:

Bibliografía:

Pa fer esta dentrada he acudiu más que con garra atra a la bibliografía. Pasa que de Sobrepuerto por fortuna en tenemos buena copia, pos s'ha escrito a-saber-lo, y la calidat d'información ye muit buena.

  1. TARAZONA GRASA, Carlos. Pinos y Penas. Bartolo edizions, 2019. ISBN 978-84-09-09745-6.
  2. Basarán en Formigal. RomanicoAragonés.com, d'Antonio García Omedes.
  3. LAGLERA BAILO, Cristian. Despoblados en Huesca, Tomo 3: Sobrarbe - Somontano. Editorial Pirineo, 2015. ISBN 978-84-96972-47-6.
  4. SATUÉ SANROMÁN, José Mª. Sobrepuerto: Los ecos del Silencio. Editorial Pirineo, 2018. ISBN 978-84-96972-97-1.
  5. VÁZQUEZ OBRADOR, Jesús. Nombres de lugar de Sobrepuerto. Ed. Comarca Alto Gállego, 2002. ISBN 84-8127-131-4.
  6. Basarán en Diccionario Geográfico-Estadístico-Histórico de España y sus posesiones de Ultramar. Pascual Madoz (1845).

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Destacaus

La Cort (de Tricás)

La Cort , que antes s'heba conociu como La Cort de Tricás y que en castellano s'escribe oficialmente « Lacort » (en chunto arti...

Dentradas populars